Nederlandse basisscholen geven sinds 2020 allemaal het vak Wetenschap en Techniek (W&T) op de basisschool. Techniekonderwijs heeft als doel de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen en hen te stimuleren bij de ontdekking van dit uitgebreide vakgebied.
Door het geven van W&T worden leerlingen voorbereid op de technologische samenleving van nu, waarin ook steeds meer vraag is naar technisch geschoolde mensen. Door de technieklessen bij Skills zien leerlingen in dat wetenschap, techniek en technologie terugkomen in alle facetten van hun leven. Ze doen nieuwe kennis en vaardigheden op en ontwikkelen zich op verschillende houdingsaspecten.
Van het ouderwetse ‘techniek’, met bijvoorbeeld houtbewerking, tot interessante proefjes en moderne mogelijkheden zoals 3D-printing; voor alle disciplines heeft Skills een complete leerlijn ontwikkeld.
Daarbij ligt de focus heel duidelijk op ontwerpend en onderzoekend leren. Skills kijkt naar de bredere talentontwikkeling van kinderen. Een onderzoekende houding, dingen uitproberen, is heel belangrijk in deze tijd.
Ieder jaar brengt Skills zo’n 400 leerlingen van groep 7 en 8 van de Winterswijkse bassischolen in contact met techniek. Gemiddeld zo’n twaalf keer per leerjaar krijgen ze een dagdeel techniekles.
Zij worden tijdens de lessen begeleid en ondersteund door vrijwilligers. Ruim vijftig in getal zijn er, verdeeld over acht dagdelen, aanwezig. Zij hebben allen een grote passie voor het vak techniek en brengen hun specifieke kennis en vakkundigheid graag over op de leerlingen.
De leerlingen leren er de basisvaardigheden van de volgende zes bewerkingstechnieken: hout, metaal, elektro, bakken, modelbouw en 3D tekenen/printen.
Skills wil de leerlingen, met gebruikmaking van genoemde bewerkingstechnieken, wegwijs maken in de wondere wereld van de techniek. Zij verbreden hun kennis en leren vaardigheden aan waar ze altijd mee verder kunnen. Ze gaan onder begeleiding van de vrijwilligers aan de slag. De ervaring is dat ze geconcentreerd bezig zijn met hun opdracht. Vaak gaan ze zo op in hun bewerkingen van de materialen dat de les (te) snel voorbij is.